Afvallen met een eiwitdieet?

15 kilo (ongekend) snel verliezen met het eiwitdieet!

Als je snel wilt afvallen zijn er verschillende mogelijkheden, maar ze zijn niet allemaal even gezond. Als je veel kilo’s kwijt wilt raken in korte tijd moet je opletten dat je niet de verkeerde keuzes maakt. Met een eiwitdieet kun je ongekend veel afvallen in een zeer korte tijd. En het kan nog gezond ook! Lees snel verder hoe je al dat buikvet binnen de kortste keren kwijt kunt raken.

Gezonde recepten en detoxen met het eiwitdieet

Eiwitdieet in eenvoudige taal

Eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. De structuur van eiwitten is heel complex waardoor ze langzamer worden afgebroken in je lichaam. Eiwitten komen veel voor in vlees, vis, zuivelproducten en noten. Bij een eiwitdieet eet je veel producten met goede eiwitten, en vaak veel minder koolhydraten dan je gewend bent. Een eiwit rijk dieet is meestal ook een koolhydraat arm dieet.

Eiwitdieet in iets moeilijkere taal

Eiwitten zijn hetzelfde als proteïnen. Ze bestaan uit aminozuren die aan elkaar gekoppeld zijn als een lange ketting. Het lichaam maakt zelf aminozuren aan, maar een deel moet je via voeding binnenkrijgen. Deze noemen we essentiële aminozuren. Eiwitten verteren langzaam in de maag waardoor je minder het hormoon ghreline aan zult maken. Dit is het hormoon dat de eetlust opwekt. Als je een eiwitdieet volgt zul je dus minder snel honger krijgen.

Hoe val je af met een eiwitdieet?

Bij het samenstellen van een eiwitdieet zul je minder koolhydraat rijke voedingsmiddelen in je dieet opnemen. Koolhydraten zijn suikers die in het lichaam worden omgezet in vet en worden opgeslagen in vetcellen. Je vindt veel koolhydraten in brood, aardappels, witte rijst en pasta. Deze producten leiden tot buikvet, dus niet de vette producten als olie.

Blijvend afvallen op gezonde wijze
Gezond afvallen zonder honger gevoel of JOJO effect

Omdat eiwitten wel kunnen zorgen voor verzuring in je lichaam moet je naast eiwit rijk voedsel ook voldoende groente eten. Groente bevat weinig calorieën maar wel veel bouwstoffen. Ook zit er veel vocht in groente die vervolgens weer slechte stoffen afvoeren.

In welke producten zitten veel eiwitten?

Vlees, vis, zuivelproducten, en noten zijn bronnen van goede eiwitten. Dat betekent ook dat een eiwitrijk dieet moeilijker te volgen is voor vegetariërs en veganisten. Er zijn ook andere producten met eiwitten maar de proteïnen in dierlijke producten sluiten perfect aan bij het menselijk lichaam. Noten en peulvruchten bieden ook een natuurlijke bron van eiwitten. Vegetariërs en veganisten kunnen overwegen voedingssupplementen in te nemen.

Eiwitten voor spierkracht

De chemische samenstelling van proteïnen helpt bij spierherstel en het opbouwen van spiermassa. Als je veel traint is het belangrijk voldoende eiwitten binnen te krijgen. Je zult buikvet verliezen terwijl je spieren daarvoor in de plaats krijgt. Je krijgt ook niet meer dat hongergevoel wat bij een snelle verbranding zoals bij als koolhydraten wel het geval is. Als je tijdens een eiwitdieet honger krijgt heb je ook daadwerkelijk eten of drinken nodig. Houd er rekening mee dat mensen vaak een gebrek aan vocht interpreteren als een gebrek aan voeding. Drink dus regelmatig een glas water om je vochtgehalte op peil te houden.

Deze week 3 – 5 kilo afvallen?

Het klinkt veel, maar met een eiwitdieet kun je wekelijks kilo’s verliezen. Het hangt uiteraard wel af van jouw uitgangsgewicht en de hoeveelheid lichaamsbeweging die je krijgt. Houd er rekening mee dat je middels spiertraining ook nieuw gewicht zult aankomen van de spiermassa. Als je dit wilt voorkomen kun je het beste alleen cardio training uitvoeren. Daarbij zal je stofwisseling geoptimaliseerd worden, je zult sneller calorieën verbranden en je zult nog sneller afvallen. Wees niet ongerust als je een week wat minder afvalt, dat kan de volgende week helemaal anders zijn. Je moet het tempo niet forceren, zolang je het eiwitdieet vol kunt houden in combinatie met voldoende lichaamsbeweging zul je vanzelf buikvet verbranden en weer een prachtig slanke taille krijgen.

Eiwitdieet moeilijk vol te houden?

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om een eiwitdieet vol te houden voor een langere periode. Omdat de proteïnen de ontwikkeling van het ghreline hormoon remmen zul je minder vaak last hebben van een hongergevoel. Eet daarnaast gerechten op basis van gezonde recepten die je ook echt lekker vindt. Voeding is uiteindelijk ook genieten. Als je een koolhydraat arm dieet volgt mag je gerust af en toe zondigen met een koekje of een gebakje, houd je niet krampachtig aan een schema. Dan is jouw dieet gedoemd te falen.

Uiteindelijk is een eiwitdieet een blijvende verandering in jouw leefstijl op basis van nieuwe inzichten in de wetenschap. We weten nu dat koolhydraten de reden zijn voor overtollig buikvet, en we weten dat eiwitten jou langer verzadigd houden. Doe er je voordeel mee, stel daar jouw leefstijl op in en je zult snel afvallen met kilo’s per week.