Het geheim achter het eiwitdieet

Er zijn heel veel diëten op de markt, veel hypes en veel methodes om af te vallen, fit te worden en gezond te blijven. Eén aspect komt steeds weer terug in vrijwel elk dieet; eiwitten. Is een eiwitdieet echt de sleutel naar afvallen en gezondheid? Wat is het geheim achter het eiwitdieet?

Calorieën zijn calorieën

Eten, drinken, alles bevat calorieën. Sommige producten bevatten meer, andere minder. Uiteindelijk krijgen de meeste mensen een paar duizend calorieën binnen per dag op basis van een gezond dieet. Als je wilt afvallen kun je dit aantal verminderen, sommige diëten gaan tot onder de duizend calorieën per dag. Dat is vaak niet gezond, je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen en jouw lichaam gaat reserves aanleggen, je valt dan niet of nauwelijks af. Niet alle calorieën zijn gelijk, en dat is het uitgangspunt om het geheim van het eiwit dieet te onthullen.

Koolhydraten zijn dikmakers

Je wordt dik van snoepgoed, koekjes, cake, chips etc. Jarenlang is ons verteld dat we dik worden door vetten. Vet en olie bevat veel calorieën, dat klopt. Die moet je met mate tot je nemen, dat klopt ook. Maar we hebben jarenlang geen rekening gehouden met de koolhydraten. Dat zijn suikers die snel verbranden in je lichaam. Als je die energie niet gebruikt wordt het als vet opgeslagen, en daar komt jouw buikvet vandaan.

Aardappelen, witte rijst, wit brood en pasta bevatten zeer veel koolhydraten. Dat zijn dus ook dikmakers. Er wordt tegenwoordig aangeraden volkoren producten te gebruiken, en zilvervliesrijst te eten. Daarmee krijg je vezels binnen, dat klopt. Maar je eet ook snelle suikers, en die verbrandt je niet.

Eiwitten zijn spierversterkers

Proteïnen zijn ingewikkelde voedingsstoffen. Het lichaam moet veel werk verrichten om ze te verwerken in het spijsverteringskanaal. Dat is een goede zaak, want de voedingsstoffen worden langzaam in je bloedbaan opgenomen. Zo krijg je geen plotselinge glucose piek, je hebt ook langer een verzadigd gevoel.

Wat zijn de voordelen van een eiwitdieet?

 

  • Je zult langer verzadigd blijven, daardoor zul je minder gaan eten.
  • Het duurt langer om eiwitten te verteren, de bouwstoffen worden langzamer opgenomen in je lichaam waardoor je geen glucose pieken krijgt.
  • Eiwitten helpen bij het herstellen en opbouwen van spiermassa, jouw lichaam wordt sterker.

 

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen die helpen spierweefsel te herstellen en op te bouwen. Body builders hebben allemaal een eiwit dieet. Zij eten veel meer calorieën, vier of vijf duizend per dag, zonder dik te worden. Dat komt omdat ze veel verbranden, en een eiwit dieet volgen met veel proteïnen. Die maken de spieren sterker, en spieren verbranden vet.

Welke producten bevatten veel eiwitten?

 

  • Vis en vlees bevatten veel eiwitten, vette vis heeft de voorkeur, eet niet teveel verzadigde vetten.
  • Zuivelproducten bevatten veel eiwitten, vermijd zuivel met toegevoegde suiker, ook zoetstoffen zijn uit den boze. Kaas heeft een hoog vetgehalte.
  • Eieren bevatten veel eiwitten, de koppeling met een hoog cholesterol blijkt complete onzin, je mag gerust dagelijks een eitje eten.
  • Peulen, bonen en erwten bevatten veel eiwitten, eet ze gekookt, door de salade, maak falafel met kikkererwten, je kunt er alle kanten mee uit.
  • Noten en pinda’s bevatten veel eiwitten, daarnaast zijn ze ook een bron van vezels en mineralen. Door het hoge vetgehalte moet je niet teveel noten eten, af en toe een handje is voldoende.
  • Soja producten zoals tofoe en soja melk bevatten veel eiwitten en zijn zeer geschikt als vleesvervanger. Kies bij voorkeur voor biologische soja producten waar geen genetische gemodificeerde soja in is verwerkt.

Eet daarnaast veel verse groente. Daar zitten weinig calorieën in maar wel veel vitamines, mineralen en voedingsvezels.

En nu ken jij de geheimen achter het eiwitdieet. Het is een ideale manier om af te vallen zonder honger, het is een dieet dat je langdurig vol kunt houden, waarmee je gezond zult worden en blijven!